Akademia Zdrowego Przedszkolaka – odsłona druga

W związku z tygodniem zdrowego żywienia naszych pociech, proponujemy kolejne ciekawe artykuły do przeczytania:

Zdrowe jedzenie a świadomość żywieniowa rodziców

Znalezione obrazy dla zapytania zdrowe jedzenie

Eksperci zajmujący się zdrowym stylem życia alarmują by już od najmłodszych lat uczyć młode pokolenie zasad prawidłowego żywienia. Wielu rodziców ma tego świadomość, ale często obawa przed niepowodzeniem czy trudnościami powoduje, że rezygnują. Jednak łatwiej jest powiedzieć niż zrobić…

Często rekomendacje czy zalecenia podawane przez specjalistów są traktowane z przymrużeniem oka – „A bo po co, za chwilę znów coś się zmieni …”. Według raportu Uniwersytetu Michigan, wielu rodziców nie stosuje proponowanych zaleceń zdrowego stylu życia. Jedno na pięciu rodziców uważa, że nie ma potrzeby ograniczania w diecie dziecka żywności typu fast food czy innego rodzaju niezdrowego jedzenia.

Prawie wszyscy rodzice, biorący udział w badaniu, potwierdzają, iż stosowanie zdrowej diety w okresie dzieciństwa ma znaczenie. Problem pojawia się, gdy chodzi o własny dom i nawyki żywieniowe w nich stosowane. Tylko 1/3 rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat, widzi sens, wprowadzania zdrowych nawyków wśród swoich pociech.

Spośród ankietowanych rodziców niespełna połowa ocenia, iż ich dzieci jedzą głównie zdrowe posiłki, ale tylko jedna na sześć osób uważa, że dieta jest pełnowartościowa. Z kolei aż ¼ rodziców stwierdza, że jedzone przez ich dzieci produkty są niezdrowe.

Co zatem stanowi przeszkodę w realizacji zaleceń zdrowego stylu życia? Z pewnością cena produktów spożywczych, zamiłowanie dzieci do niezdrowych potraw czy po prostu wygoda.

Większość rodziców chciałaby zapewnić swoim pociechom zdrowe, pełnowartościowe, a zarazem smaczne posiłki. Jednak zetknięcie z rzeczywistością – praca, zajęcia dodatkowe dzieci czy różne preferencje żywieniowe domowników, często sprowadzają ich na ziemię, a przygotowanie zdrowego posiłku staje się frustrującym doświadczeniem zamiast rodzinną i ciekawą przygodą. Zdarza się, niejednokrotnie, iż długi czas poświęcony na przygotowanie wartościowego posiłku, podsumowany jest grymasem na twarzy dziecka lub nie spróbowaniem ani jednego kęsa danej potrawy.

Ankietowani rodzice w większości zgadzają się, że niezbędnym elementem wychowania jest promowanie zdrowego stylu życia. Mimo to, jedna na pięć osób nie uważa, iż zasadne jest ograniczenie w diecie dziecka żywności typu fast food. Ponadto 16% rodziców uważa, że zmniejszenie ilości wypijanych słodkich napojów przez dzieci, nie ma wpływu na ich zdrowie.

Dodatkowo wykazano, iż wraz z dojrzewaniem dzieci spadała u ich rodziców chęć rozwijania zdrowych nawyków w porównaniu do opiekunów młodszych dzieci.

Prawie połowa rodziców ma problem ze zdefiniowaniem, które produkty i potrawy są dla nich zdrowe. Niestety na etykietach produktów często pojawiają się niezrozumiałe, a zarazem mylne sformułowania – 100% naturalne, bez dodatku cukru czy soli, gluten free i inne.

Dlatego tak ważna jest edukacja żywieniowa prowadzona zarówno wśród dzieci, ale także u rodziców czy osób planujących powiększenie rodziny. Czasami wystarczy niewielkie wyjaśnienie, nakreślenie prostych kroków, np. na co należy zwracać uwagę podczas robienia zakupów, jak przygotowywać posiłki, by były one smaczne, zdrowe i pełnowartościowe.

Ponadto proste przepisy kulinarne oraz sugestie, jak zmierzyć się z negatywnym nastawieniem pociech w stosunku do nowych potraw z pewnością ułatwiłoby to zadanie.

W kolejnym artykule podpowiemy jak bezboleśnie i skutecznie wprowadzać zdrowe nawyki w rodzinie. Bądźcie z nami na bieżąco!

Mgr Katarzyna Anna Żukowska, dietetyk AZP

Mama, tata na diecie? Co na to dzieci?

Znalezione obrazy dla zapytania zdrowe jedzenie

Zdrowe nawyki kształtują się w domu rodzinnym. Decyzja rodziców o zmianie sposobu żywienia czy też odchudzaniu może mieć ogromny wpływ na zachowania dzieci. Czy zastanawialiście się kiedykolwiek, jak dzieci postrzegają zmagania rodziców związanie z odchudzaniem?

Dzieci, już od najmłodszych lat są świadome swojego ciała. Zgodnie z raportem Common Sense Media, ponad połowa dziewczynek w wieku 6-7 lat twierdzi, że ich „idealna masa ciała” jest z pewnością mniejsza od obecnej. Jak się okazuje, chłopcy nie są bardziej odporni na panujący trend ekstremalnej szczupłości w mediach, bo aż jedna trzecia wyraża podobne zdanie, co dziewczynki.

Dowiedziono, iż negatywne nastawienie do własnego wyglądu diametralnie wzrasta w okresie dojrzewania. Zauważono również, że dziewczynki w wieku od 5 do 8 lat, które uważały, że ich mamy są niezadowolone z swoich figur, były bardziej podatne na błędne wyobrażenie o własne sylwetce.

Dlatego tak bardzo ważna jest rozmowa na temat jedzenia, zdrowego trybu życia czy aktywności fizycznej. Rodzice, którzy w niewłaściwy sposób podchodzą do słowa „dieta”, mogą „ustawić” swoje dzieci do walki z jedzeniem, trwającej nawet całe życie. Niektórzy rodzice bez ukrycia zjadają niezdrowe produkty, a za chwilę komentują, iż jedzenie czekolady „idzie prosto w boczki”. Niezależnie czy jest to żart czy po prostu złośliwość, dziecko podświadomie przystosowuje takie zachowanie jako normę, którą powiela w wieku dorosłym.

Istnieje jednak inna perspektywa, która może przyczynić się do poprawy wizerunku ciała nawet podczas zrzucania nadprogramowych kilogramów….

Jeśli rodzic rozpoczyna dietę i przygodę z odchudzaniem, nigdy nie powinien określać siebie, że jest za gruby bądź robi wszystko by być chudym, w szczególności w obecności dzieci. Nawet jeśli dana osoba ma dużą nadwagę czy otyłość, należy zaznaczyć, iż jej celem jest poprawa zdrowia. Zmuszanie się do jedzenia wybranych produktów, a następnie pokazanie dziecku, że to co się zjadło, należy natychmiast „spalić” poprzez wyczerpujące ćwiczenia – jest jednym z największych popełnianych błędów, które może skutkować w przyszłości zaburzeniami odżywania u dzieci.

Zamiast tego warto podkreślać korzyści płynące z wyboru zdrowych produktów czy dobrego samopoczucia związanego z uprawianą aktywnością fizyczną. Unikaj natomiast rozmowy na temat ograniczenia wybranych produktów, zakazu ich spożywania itp. Podobnie jest z ćwiczeniami – dziecko odbiera sprzeczny sygnał, jeśli mówisz – jak bardzo nienawidzisz biegania, ale robisz to, bo wiesz, że dzięki temu będziesz szczuplejszy. Staraj się skupić w rozmowie o dużym znaczeniu bycia silnym i zdrowym – np. ustalamy, że w każdym posiłku powinny pojawiać się warzywa i owoce, ale nie dlatego, że dzięki temu będziemy mniej ważyć, ale ze względu na to, iż zawierają cenne składniki, które pozwolą walczyć z chorobami i być na nie odpornym. Warto podkreślać dzieciom, że wybór zdrowego produktu powinniśmy dokonywać w oparciu o jego skład a nie kaloryczność.

Małe dzieci spoglądając w górę – widzą swój największy autorytet – rodzica. Do niego się upodabniają. Więc jeśli słyszą, jak mówisz o sobie – „jestem gruby”, pomyślą: „Och, jeśli moja mama myśli, że jest gruba, to taki muszę być i ja, bo wyglądam tak jak ona „. Jeśli Twoje dziecko wyrazi chęć odchudzania się wraz z Tobą, dopytaj dlaczego! Zapytaj jakie korzyści w tym widzi, czy czuje się w jakiś sposób ograniczone czy odrzucone przez rówieśników – to może pomóc w odpowiedniej reakcji.

Jeśli dziecko znajduje się w prawidłowym przedziale masy ciała, rodzice powinni w szczególności zweryfikować powód takiej decyzji u dziecka i zastanowić się nad słowami, jakimi posługują się na co dzień związanych z ciałem, zdrowiem itp. Natomiast gdy dziecko ma problem z nadwagą, podejmijcie decyzję wprowadzenia na początek drobnych zmian nawyków żywieniowych poprzez naukę wspólnego gotowania zdrowych posiłków oraz znalezieniu aktywności fizycznej, której wykonywanie przyniesie radość i satysfakcję.

Świadomość ma zasadnicze znaczenie w zmianie stylu życia, w szczególności gdy obejmuje ona wrażliwy umysł rozwijającego się małego człowieka. Zmieniając słownictwo, jakie stosujesz w codziennej dyskusji, podejście do zdrowych zmian w diecie czy wykonywanie ćwiczeń, możesz przyczynić się nie tylko do przyjemnej utraty masy ciała, ale także do promowania pozytywnego wizerunku swojego dziecka.

Katarzyna Anna Szuba, dietetyk AZP